
Met de hulp van MZ Services richtte poppodium 013 soepel een OR op
Met zo’n 380.000 bezoekers per jaar en een indrukwekkende lijst (inter)nationale artiesten is 013 in Tilburg een van de belangrijkste Nederlandse poppodia. De ruim zeventig medewerkers en velen vrijwilligers staan dagelijks klaar om het publiek een onvergetelijke ervaring te bezorgen. Sinds twee jaar vertegenwoordigt de OR hun stem. De oprichting daarvan vond plaats met training en advies van MZ Services.
In het verleden had 013 al eens een ondernemingsraad. Toen het poppodium in 2023 weer meer dan vijftig medewerkers had, moest er een nieuwe OR komen. Maar dat was niet zo makkelijk. “Er was op dat moment niemand binnen onze organisatie met OR-ervaring. En zelf alles uitzoeken, was een te grote klus. De Wet op ondernemingsraden (WOR) is taaie kost. Ga daar zonder begeleiding maar eens aan beginnen”, zegt vicevoorzitter Christine Pijpers.
Praktische voorbeelden
Daarom schakelde het poppodium MZ Services in, dat ze meenam in alle noodzakelijke stappen. OR-voorzitter Erik-Jan Dodd: “We formeerden een opstartcommissie om alles te regelen, schreven onze statuten en reglementen. Vanaf het eerste moment was MZ Services daarbij betrokken.” Christine: “MZ Services maakte de WOR praktisch met voorbeelden toegespitst op onze organisatie,. Bijvoorbeeld hoe we onze vele vrijwilligers een stem geven in de OR. En hoe we de structuur van onze organisatie vertegenwoordigen in de OR, zodat al onze disciplines een uitgebalanceerde stem krijgen.”
Erik-Jan: “Wij maken in onze organisatie onderscheid in frontstage, zoals horeca en kaartverkoop, backstage, zoals geluid en licht, en kantoor, zoals marketing en financiën. Op advies van adviseur en trainer Paul Smarius van MZ Services kwamen we uit bij een opzet met vijf OR-leden, waarvan één zetel voor elke discipline plus twee vrije plekken.”
Na verkiezingen in functie
Na de formele oprichting dook de OR samen met MZ Services in de vraag wat voor adviesorgaan het wil zijn. Erik-Jan: “We zijn er voor de organisatie, maar geven de medewerkers een duidelijke stem. Paul adviseerde ons om in dat geval bij elke beslissing duidelijk de implicaties voor de medewerkers te benoemen. Ook als die er op het eerste oog niet zijn. Vanuit dat perspectief doen we sindsdien ons werk.”
Directeur meenemen in OR
Niet alleen de medewerkers van 013 hadden weinig ervaring met een OR, ook voor directeur Frens Frijns was er veel nieuw, zeggen Erik-Jan en Christine. “Daarom gingen we met Frens en MZ Services aan tafel. We bespraken bijvoorbeeld hoe we met elkaar omgaan en hoe vaak we samenkomen. Op advies van Paul is dat eens per maand, tenzij er niets te bespreken valt.”
Advies altijd snel dichtbij
Op de momenten dat de OR advies nodig heeft van MZ Services, zijn de lijntjes kort. “Als we even niet weten wat onze rol is bij een besluit van Frens, dan vragen we het aan Paul. Het is fijn dat we niet alles zelf hoeven uit te vogelen.”
Christine: “Paul heeft ons echt op het hart gedrukt: een OR is een adviesorgaan. Hoe eerder de OR wordt meegenomen in een traject, hoe eerder ze op de hoogte is, hoe soepeler het proces loopt. Dat ervaren we ook echt zo binnen de hele organisatie.” Erik-Jan: “Frens zegt nu ook weleens: als ik voor dit onderwerp jullie advies op papier heb staan, dan sta ik sterker. De hele organisatie ziet de waarde van de OR in.”
Blauwdruk voor nieuwe verkiezingen
Hoewel de OR pas twee jaar bestaat, voelt het alsof die er al veel langer is, vinden Erik-Jan en Christine. Dat gevoel zegt veel over hoe snel de OR draaide. De voorbereiding op de oprichting van de OR vormt een blauwdruk voor de OR-verkiezingen van februari 2026. Erik-Jan: “We hebben een interessante periode achter de rug, waarin we veel leerden en altijd konden terugvallen op de ondersteuning van MZ Services. Met die ervaring op zak kijken we vol vertrouwen uit naar de OR-verkiezingen van 2026.”